De moeite waard, zo'n mooie zware winde. |
We hebben redelijk op tijd afgesproken, bij mij thuis. De Tomasco gaat mee, zodat ik direct kan checken of alles nog naar wens functioneert. Aan het einde van de dag kan ik zeggen, dat dit inderdaad het geval is. Tevens tank ik de boot na afloop af, zodat de eerstvolgende gidsdag alles vaarklaar is.
We gaan naar een helling die Jöran onbekend is, zodat er direct weer wat kennis kan worden overgedragen. Het traileren verloopt extra soepel met een ervaren bootvisser erbij. Ik leg de boot nog even voor anker om de hengels op te tuigen, terwijl Jöran de omgeving uit werpt. Dit levert echter niets op.
Dan varen we de stilstaande rivier op. Door de droogte van de voorgaande tijd stroomt deze absoluut niet. Wel brengen beladen schepen af en toe beweging in het water, met name bij de kribkoppen. Het water zie je af en toe helemaal zanderig worden. Dan hoop je op actieve snoekbaarzen. Die krijgen we vandaag echter niet te zien.
Wat we wel te zien krijgen, zijn ijsvogels. Altijd een kers op de taart, die geweldige verschijning. Verder zien we ook roofvogels als de buizerd en smelleken of slechtvalk (?). Dan natuurlijk de oeverlopers en tureluurs. Verder de vele ganzen en blauwe reigers. Genoeg te zien dus. En oh ja, ook een naaktloper, die het naturistenstrand achter zich had gelaten.
En hoewel er vandaag dus ook weer genoeg viel te beleven, hielden de vissen urenlang de kaken stijf op elkaar. We hebben stekken waar veel vis aanwezig was intensief bestookt met onze verticale aasjes, maar het was nog geen etenstijd. Er werd blijkbaar gevast en geen enkele vis durfde zichzelf blijkbaar te buiten gaan.
De eerste baars was niet zo groot als deze en werd derhalve niet vereeuwigd. |
En hierna begon opnieuw een urenlange periode zonder aanbeet. We vaarden een heel stuk verder en beproefden ons geluk daar, zowel slepend als verticaal, zonder enige respons. Visrijke kuilen leverden het bewijs dat het geen etenstijd was.
Dan slepen we terug langs mooie oevers tussen kleine kribkoppen. Ineens is daar die keiharde aanbeet bij Jöran. Het ziet er veelbelovend uit................ tot de vis zich heeft weten te bevrijden van de haak en twee teleurgestelde vissers van zich afschudt. Dan heb je eindelijk een aanbeet en gaat de vis natuurlijk verloren.
De Backstabber |
Maar wij laten ons niet ontmoedigen en weten de omstandigheden, het mooie weer, uitermate te waarderen. Het was echt een goed idee onze afspraak een dag te vervroegen. En dit wordt nog mooier als we werpend op een hoek een derde baars weten te vangen. Een volgende aanbeet resulteert echter andermaal in een losser.
Een hele fraaie roofblei maakt Jöran blij. |
En dus gaan wij nog enige tijd door met werpen, om ten slotte te besluiten de terugweg te aanvaarden. Dit doen we slepend, omdat dit toch het meest effectief blijft. Je vist vele kilometers af en moet eigenlijk altijd nog wel weer een vis tegenkomen.
En dit lukt inderdaad. Langs een lange kant, waar een paar vissers op de oever zojuist hun hengels hebben binnen gehaald, knalt er een mooie vis op mijn Baby Fat John. Deze ondiep lopende bolle plug heeft een prachtige winde verleid. Het kost enige moeite om deze vis binnen te halen, maar het lukt en dus hebben wij ook een derde soort te pakken. Het is een hele dikke vis, hoog met een brede rug. Een kanjer van een winde zullen we maar zeggen.
Hoog en dik bij 52 cm. |
En ten slotte een baars van 43 cm, een mooi afsluiter van de dag. |
Terwijl wij daar mee bezig zijn, rijdt een andere auto met een snelle boot van de helling af. Er volgt een schurend geluid en veel geknars. Wanneer we gaan kijken blijkt dat de lier de boot heeft laten gaan en deze ligt nu met zijn kont op de helling. Tja, waarvoor hebben wij ook alweer een extra bevestiging voor de boot, voor het geval de lier de boot niet meer houdt? Wij helpen de boot van achteren op te tillen en dan kan deze weer op de trailer worden gelierd.
Zo hebben wij weer heel veel meegemaakt en kijken met genoegen terug op een hele mooie dag. Nadat de boot is afgetankt kan deze weer in het boothuis worden geparkeerd. Als ook de accu's weer aan de opladers staan, is alles in gereedheid voor de volgende trip.