Kleine rakkers verdienen een aparte benadering. |
We starten redelijk dicht bij de helling en het duurde niet lang tot Reinier de eerste snoekbaarsjes een blik boven water gunde. Bij mij duurde het een stuk langer. Soms lijkt het niet uit te maken, zit je nog niet helemaal in de flow zal ik maar zeggen.
Maar dan zit ik wel te genieten van de omgeving en alles wat er om me heen gebeurt. Juist daardoor mist de optimale flow dan waarschijnlijk. Zoals aangegeven, is het dan ook helemaal goed. Ik ga wat experimenteren en zie hoe bliekjes en spiering van de haak worden gestolen. Aangevreten aasjes komen terug. Dan weet je zeker dat je met klein spul te maken hebt.
Bij Reinier kwam ineens ook een echte snoekbaars te voorschijn, een mooie opsteker tussen de kleine vissen die telkens weten te ontsnappen, omdat ze de haak niet weten te raken. Helaas was de rugvin niet echt fotogeniek en werd besloten geen plaatje te schieten.
Op enig moment zochten we op een plek waar duidelijk meer stroming aanwezig was en daar kreeg ik ineens dat zware gewicht in mijn hengel te hangen. Het duurde dan ook behoorlijk lang voordat de grote baars in de oppervlakte kwam. Ik duwde de vis tegen de zijkant van de boot om hem te landen. Toen schoot de haak los en wist ik de vis ternauwernood binnen te krijgen.
Deze zette 43 cm op de lat.
Hierna werd het steeds rustiger en moesten we zoeken naar de vis. Deze waren er wel, maar alle erg klein. Vandaar dat ik mijn dropshot swivel van een shadje (Bomy shad 90) voorzag. Om niet telkens te worden geplaagd door de irritante staartbijtertjes, bracht ik een kleine stinger aan en met succes.
We hadden ook een erg onplezierige ervaring. Terwijl we op ruime afstand van de oever driften, kwam er plotseling een boot met laadbakken los van de kant. Wij meenden dat deze een rechtstreekse koers zou varen, maar niets was minder waar. Het bleek dat de duwboot de bakken even om de hoek wilde plaatsen en nu met volle kracht op ons af kwam. Maar wat nog veel vervelender was, langs ons voer aan de andere kant een containerschip, zodat we opgesloten zaten tussen die twee. Reinier startte derhalve de benzinemotor om ons uit die benarde positie te bevrijden.
Toen we ons ongenoegen uitten tegenover de schipper van de duwboot, bespeurden we direct ons ongelijk in de ogen van die man. Hoe asociaal kun je je gedragen zou ik zo zeggen. Wanneer hij of zijn scheepsmaat ons even had laten weten wat de bedoeling was, waren we direct vertrokken, maar mensen in de problemen brengen en dat niet in willen zien, kan alleen maar asociale onverschilligheid betekenen en dat had deze man plenty.
We hebben het ongemak weer van ons afgeschud en kijken terug op een heerlijke dag op het water en een behoorlijke vangst en vooral het slagen van experimenten blijft veel voldoening geven.